A PIM - Kazinczy Ferenc Múzeum az európai rangú modernek egyik legtehetségesebb képviselőjének tartott Nemes Lampérth József (1891-1924) festőművész alkotásaiból nyitott új, időszaki kiállítást. A tragikusan fiatalon, mintegy 33 esztendősen elhunyt művész ősei feltehetően franciák voltak, egyik águk nemességet kapott, erre utalva vette fel 1912-ben a Nemes előnevet. Rajztudásával már korán kitűnt az iskolában, s édesanyja anyagi támogatásával 1907—09 között az Iparrajziskolában, Vesztróczy Manó keze alatt tanult. 1910-ben rövid ideig az Iparművészeti Iskolába járt. A leghagyományosabb műfaj, a táj- és városkép a kezdettől foglalkoztatta a művészt, korai alkotásai eltérnek a szokásos városképektől, ezen ábrázolások jellegzetes modern magyar megújítója lett a művészetben. 1911-ben megfordult a huszadik századi tájképfestészet bölcsőjének számító Nagybányai Művésztelepen. Az 1911-12-es tanévben Lampért a Képzőművészeti Főiskolára jelentkezett. Itt vált barátjává Uitz Béla, de megismerkedett Kemtty Jánossal, Erős Andorral, Dobrovits Péterrel, s bekerült az akkori Fiatalok csoportjába. Az önmagát és művészi identitását már húszévesen meglelő alkotót mutatja be az 1911 végén festett szembenéző Önarcképe.

A 20. század elején a modern festészet központja, Párizs vonzotta az újdonságra nyitott magyar festőket. Lampérth a kulturális minisztériumtól kapott művészsegélyből, valamint anyja támogatása révén 1913 tavaszától 1914. nyaráig bő esztendőt tölthetett a francia fővárosban, ahol járta a múzeumokat, Matisse és Manguet hídábrázolásai hathattak művészetére. Nem a metropolisz modern életét, hanem a hagyományos párizsi motívumokat kereste. Lampért támogatói érdekes módon nem magángyűjtők, hanem múzeumi szakemberek voltak. A Szépművészeti Múzeum volt a pótotthona, s az intézmény igazgatója segítette abban – hogy miután a háború miatt hazatért Párizsból – kedvező pozícióba kerüljön a katonaságnál. A háborúban a galíciai fronton harcolt, ahol bal karján maradandó sérülést szenvedett. Megromlott idegállapota miatt 1917-ben végleg leszerelték. 1914-ben meghalt szeretett édesanyja, akivel együtt lakott, s a háborúból nem volt kihez hazatérnie. Magányosan, elgyötörten, állandó lakhely nélkül tengette életét. A személyes és történelmi tragédiák előhívták depressziójának rossz időszakait a skizoid személyiségzavar fokozódó tüneteivel.

Legizgalmasabb művei 1916-17-ben születtek, melynek legfőbb ihletője a romantikus házairól ismert, zegzugos Tabán volt. A Tanácsköztársaság idején Lampérth régi múzeumi pártfogója, Pogány Kálmán lett a Művészeti és Múzeumi Direktórium elnöke, aki kinevezte a Proletár Képzőművészeti Tanműhely festőtanárává, s saját műtermes lakáshoz jutott. A kommunista hatalom bukását követően kihallgatta a rendőrség, s félve a további zaklatásoktól, azonnal vonatra ült s előbb Bécsbe, majd 1919. november végén Berlinbe utazott, ahol korábbi ismerősei, baráti segítették. Nekilátott korábbi vázlatai, tusrajzai továbbfejlesztésének, önbizalmát visszaadta három művének eladása. 1920-ben a Gurlitt-galériában kiállított 19 tusfestmény meghozta számára a régóta várt sikert. Egy svéd műkereskedő és gyűjtő, Gustav Konrad Ekström nem csupán megvásárolta több művét, hanem mecénásként meghívta 1920 végén Stockholm melletti házába alkotni. Ez a fordulat azonban negatívan hatott a művész beteg idegzetére. 1920 végén már a teljes szétesés állapotában volt, 1921 elején visszatért Budapestre. 1922-ben az Angyalföldi Elmegyógyintézetbe került, innen Lipótmezőre, majd a sátoraljaújhelyi kórházba vitték, ahol 1924. május 19-én tüdőbajban halt meg. Sátoraljaújhelyen van eltemetve.

A „magyar Van Gogh”-nak is nevezett művész születésének 125. évfordulója alkalmából rendezett kiállítás megnyitóján a Petőfi Irodalmi Múzeum főigazgatója, E. Csorba Csilla, valamint Sátoraljaújhely Város aljegyzője, Dr. Rózsahegyi Ferenc köszöntötte a résztvevőket. Bálint Béla, a sárospataki Farkas Ferenc Alapfokú Művészeti Iskola Igazgatója Andrew Lloyd Weber: Memory c. szaxofonjátékával emlékezett a kivételes tehetségű, tragikusan fiatalon elhunyt művészre, majd Gelencsér Rothman Éva, a festő életművének kutatója, a kiállítás kurátora tartott szakmai tárlatvezetést az érdeklődőknek. 

Új Orpheus 2017

A Petőfi Irodalmi Múzeum -
Kazinczy Ferenc Múzeum Értesítője 2017

Új Orpheus

Új Orpheus 2016

A Petőfi Irodalmi Múzeum -
Kazinczy Ferenc Múzeum Értesítője 2016

Új Orpheus

Egy hely, ahová érdemes betérni!

Újhelyi kedvezmény

JSN Megazine template designed by JoomlaShine.com